Klassiek Gitaar

Klassiek Gitaar

Uniek pinksterconcert op internationaal niveau

Een prachtig gitaarconcert in een goed bezette dorpskerk op tweede Pinksterdag is beslist een unicum in het 25-jarig bestaan van Classic Concerts Zandvoort. Voorzitter Piet-Heijn van Mechelen verwees in zijn welkomstwoord kort naar het pinksterverhaal. Zijn boodschap was helder; niet alleen de taal verbindt elkaar op Pinksteren maar ook de muziek.

De van origine Hongaarse gitarist Sanel Redžić werd door de liefhebbers van klassieke muziek met een warm applaus ontvangen in de Protestantse kerk. Gitarist Sanel was al een dag eerder naar Zandvoort gekomen om zich voor te bereiden op zijn concert. Het decor van het podium was eenvoudig, er stond een bankje en een voetondersteuning, meer niet. Op de achtergrond hing het rode kanselkleed (antependium) met erop vurige vlammen als inspiratiebron en ondersteuning voor de meest virtuoze gitarist van zijn generatie. Je kon bij het stemmen van zijn gitaar al een speld horen vallen. Na zijn welkomstwoord en uitleg van zijn muziekkeus was de verwachting hoog gespannen.

Intensiteit

Het programma bestond uit een gevarieerd repertoire met onder andere twee bekende componistennamen: Bach en Piazzolla. Met het heftige stuk Asturias van de Spaanse componist en pianist Isaac Albéniz opende Sanel het concert. Een bijzonder stuk want eigenlijk is dit voor piano gecomponeerd. Voor de uitvoering op gitaar heb je veel vaardigheden nodig maar daar draaide Sanel zijn hand niet voor om: wat een vingervlugheid heeft deze man! De passie van de Spaanse klanken kwamen duidelijk naar voren. Na de fantastische stukken van De Falla en Villa kwamen de drie stukken van Piazzolla gearrangeerd door Baltazar Benítez aan bod. Ook deze arrangementen werden fenomenaal door Sanel ten gehore gebracht en soms leek het of er niet één maar wel drie gitaristen aan het spelen waren.

Klankkleuren

Na de pauze ging het concert verder met werk van de Spaanse componist Francisco Tárrega. Hij was de persoon die de basis legde voor de 20e-eeuwse klassieke gitaar en de toenemende belangstelling voor de gitaar als solo-instrument. Heel mooi kwamen in het gitaarspel van Sanel de romantische klankkleuren en de resonanties naar voren in de vier stukken van Francisco.

Tot slot stond de mooiste melodie die Josef Sebastian Bach ooit schreef op het programma: de Sarabande, niet alleen mooi maar ook moeilijk om te spelen. Vooral in Chaconne werden alle akkoorden opengezet en toonde Sanel zijn muzikale kwaliteit op de gitaar. De terecht staande ovatie werd beloond met een speelse toegift.

Dat muziek verbindt, is met deze unieke gitaarrecital doorgegeven. Het volgende Kerkpleinconcert is op 23 juni met een uitvoering van het Vespucci strijkkwartet.

Nel Kerkman

 

 

 

 

 

 

 

 


Comments are closed.