orgelconcert nr. 4
Feestelijke afsluiting van vierde orgelconcert
Met telkens andere muziekkeuzes en bespeeld door wisselende professionele organisten werd het Knipscheerorgel in de Protestantse dorpskerk als instrument steeds speciaal belicht. Om het jubileumfeest van het orgel als begeleidingsinstrument en ondersteuning bij kerkelijke samenzang in een ander daglicht te plaatsen nam organist Willem Stroman het initiatief om het laatste orgelconcert op zaterdag 27 juli zelf centraal te zetten.
Professioneel musicus en dorpsgenoot Willem Stroman is na zijn conservatoriumopleiding bij diverse kerken als organist verbonden. Hij is ondermeer organist bij de St. Augustinuskerk te Amsterdam met het unieke Cavaillé-Coll orgel en daarnaast is hij al ruim 50 jaar organist aan de bekende Amsterdamse kerk De Krijtberg. Sinds 2000 is Stroman één van de vaste bespelers van het beroemde Garrelsorgel uit 1742 te Purmerend en inmiddels is hij ook al vijf jaar vaste organist van het Knipscheer orgel in de Zandvoortse Protestantse dorpskerk. Hij is tevens de initiatiefnemer om het 175 jaar oude orgel in het zonnetje te zetten.
Veelzijdig orgel
Willem begint het concert met een korte uitleg met klankvoorbeelden van de verschillende unieke mogelijkheden van het 175 jaar oude orgel. Het Knipscheerorgel bestaat uit vele onderdelen die belangrijk zijn. Zo is er het klavier, vergelijkbaar met een piano, waarmee de organist de tonen speelt. Sommige orgels hebben voetpedalen voor basnoten. De pijpen vormen de kern van het orgel en variëren in grootte om verschillende tonen te produceren. Het orgel kan harmonieën creëren door meerdere toetsen tegelijk in te drukken en heeft een dynamisch bereik van zacht en fluisterend tot luid en overweldigend. Bovendien biedt het vaak diverse klankvariaties, zodat het geluid van een hobo of een trompet. Maar zoals Stroman zelf aangaf: “Stoppen met geklets; het wordt tijd voor muziek!”
Zandvoort bij de zee
Elk orgelconcert begint met een improvisatie van ‘Zandvoort bij de zee’, dus ook Stroman maakte zijn versie van het bekende lied van Louis Davids. Vervolgens liet hij een aantal zeer uiteenlopende stijlen horen. Er werden vier korte stukken van Jan Pzn Sweelinck uit de 17e eeuw gespeeld, om vervolgens over te stappen naar de 20e eeuwse Franse muziek van Jehan Alain. Van tevoren vertelde Stroman het romantische verhaal dat hij bij dit muziekstuk voelde. En natuurlijk geen concert zonder Air van Bach en iedereen mocht meezingen of neuriën. Daarna werd nog een heel luchtig middendeel uit een Triosonate gespeeld en twee muziekstukken van Mozart. Tot slot een complete Sonate van Mendelssohn. Deze 19e eeuwse muziek is het Knipscheerorgel helemaal op het lijf geschreven en door de muzikale talenten van Stroman kwam het volledig tot z’n recht.
De vier orgelconcerten waren een prachtig muzikaal en informatief eerbetoon aan het jubilerende Knipscheerorgel. Veel muziekliefhebbers genoten van de zaterdagmiddagen met de orgelconcerten en weten nu hoe mooi orgelmuziek kan klinken. Met een geweldige ovatie werd Willem Stroman bedankt voor niet alleen zijn fantastische orgelconcert maar ook voor zijn enthousiaste inbreng.
Nel Kerkman