Persbericht zondag 10 oktober 2021

Eindelijk weer live klassiek

@Frans Visser

Afgelopen zondagmiddag klonk voor het eerst in anderhalf jaar klassieke muziek in de hervormde kerk. Bezoekers konden genieten van het eerste Kerkplein Concert in een nieuwe reeks van Classic Concerts Zandvoort.

De spits werd afgebeten door het Rhenus Ensemble, een trio met – naast viool (Lisette Bertelsmann) en cello (Caroline Deul) – een prominente rol voor fluitiste Sannie de Jong.

Het vertrouwde Weens Klassiek van Joseph Haydn en Franz Hoffmeister werd gevolgd door een verrassend modern stuk (2013) van de nog jonge Amerikaan Edgar Girtain, met zowel “filmische” passages als complexe structuren.

Na de theepauze keerde het Rhenus Ensemble terug naar het Klassieke repertoire met een Grand Trio van de vroeg 19e eeuwse fluitist en componist Eugène Walckiers. Voor veel bezoekers was het na een lange onderbreking weer ouderwets genieten.

In de pauze werden enkele aspirant bestuursleden voorgesteld, die over enige tijd de bestuurstaken van Classic Concerts van Peter Tromp en Toos Bergen gaan overnemen: Mariken Verhulsdonk, Frans Visser en Piet Hein van Mechelen. Naast deze drie wil ook Willem Stroman, de organist van de hervormde kerk, zich gaan inzetten.

Het volgende concert is gelijk de jaarlijkse grote productie van Classic Concerts, op 7 november in de R.K. St. Agathakerk. Het wordt een prachtige Mozart middag met het Promenade Orkest, het Oratorium koor Heiloo en solisten, o.l.v. dirigent Paul Waerts.

Laat een reactie achter